Goście z zagranicy z wizytą w Wieliczkach

2018-06-01 11:05:06(ost. akt: 2018-06-01 11:15:22)

Autor zdjęcia: Archiwum ZSP w Wieliczkach

Zespół Szkolno- Przedszkolny w Wieliczkach był gospodarzem międzynarodowego spotkania z udziałem uczniów i nauczycieli z Włoch, Chorwacji i Portugalii.
Łącznie do Polski przyjechało 18 uczniów i 7 nauczycieli z Włoch, Chorwacji i Portugalii. Goście obejrzeli pracownie przedmiotowe, bibliotekę, halę sportową, uczniowie uczestniczyli w lekcjach. Następnie wszyscy udali się do oleckiej stoczni jachtowej, w której zapoznano nas z etapami budowy jachtów. Zobaczyliśmy również, jak powstają modele 3D łodzi.

Po tym udaliśmy się do Gołdapi na Piękną Górę, by z jej szczytu w kawiarni obrotowej podziwiać fascynujący krajobraz okolicy z polodowcową rzeźbą, Puszczą Romnicką. Wybraliśmy się też do tężni i pijalni wód położonej nad malowniczym Jeziorem Gołdap.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Wigierskiego Parku Narodowego. W jego siedzibie w Krzywym wysłuchaliśmy prelekcji na temat ochrony ekosystemów leśnych na terenie Parku. Obejrzeliśmy interesujące gatunki zwierząt zamieszkujące te obszary, jak również przeszliśmy ścieżkami edukacyjnymi „Las” i „Suchary”. Następnie udaliśmy się na przejażdżkę Wigierska Koleją Wąskotorową i popłynęliśmy statkiem po Wigrach. Zwiedziliśmy także Klasztor Kamedułów.

W środę zagościliśmy w Suwalskim Parku Krajobrazowym. Wspięliśmy się na Cisową Górę. W Izbie Pamięci Jaćwieskiej w Szurpiłach obejrzeliśmy wystawę, która przybliżyła nam kulturę ludów Bałtyjskich, zwłaszcza plemion Jaćwingów. Spacerowaliśmy po terenach leśnych w Jeleniewie i przy Starej Hańczy. Dotarliśmy również do trójstyku w Wisztyńcu, gdzie zlokalizowana jest granica polsko-litewsko-rosyjska. Na koniec wycieczki udaliśmy się na wiadukty w Stańczykach, z których podziwialiśmy przyrodę i pobliskie okolice.

W czwartek udaliśmy się w podróż do Białowieskiego Parku Narodowego, gdzie najpierw podczas wizyty w Muzeum Przyrodniczym, a następnie w Rezerwacie Pokazowym Żubrów pozyskaliśmy informacje o życiu organizmów w Puszczy. Następnie wyruszyliśmy w kierunku Warszawy. Jeszcze tego samego dnia czekało nas nocne zwiedzanie Łazienek.

25 maja od samego rana rozpoczęliśmy zwiedzanie Warszawy. Na początku odwiedziliśmy ZOO, a następnie udaliśmy się do Zamku Królewskiego, gdzie przechadzając się Apartamentami: Wielkim i Królewskim dowiedzieliśmy się o jego historii. W godzinach wieczornych wjechaliśmy na 30. piętro Pałacu Kultury i Nauki. Po obejrzeniu panoramy Warszawy z tarasu widokowego pojechaliśmy na Skwer 1 Dywizji Pancernej. Obejrzeliśmy tam multimedialny pokaz fontann – światło i dźwięk i udaliśmy się na nocne zwiedzanie Warszawy. Podczas spaceru po Starym Mieście, słuchaliśmy opowieści przewodnika na temat najważniejszych zabytków, np. Kolumny Zygmunta III Wazy, Katedry św. Jana, Pomnika Syreny, Pomnika Powstania Warszawskiego czy stosunkowo najmłodszych – Ławeczki Chopina.

W sobotę z rana pożegnaliśmy się z naszymi gośćmi z Portugalii, Włoch i Chorwacji. Pozostała kilkunastoosobowa grupa uczniów z naszej szkoły kontynuowała wycieczkę - pojechaliśmy się do ogrodów mieszczących się na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, następnie do Pałacu w Wilanowie i otaczających go ogrodów i parku. Na koniec zwiedziliśmy Ogród Botaniczny Polskiej Akademii Nauk w Powsinie, gdzie pani przewodnik opowiedziała nam o zgromadzonych tam roślinach.

Miniony tydzień ten pełen był niesamowitych wrażeń. Zawarliśmy nowe znajomości i doskonaliliśmy swój angielski. Wycieczki były interesujące; dzięki nim niejeden z nas zaspokoił potrzebę wiedzy, bowiem zobaczyliśmy niezwykłe miejsca, a przy okazji podziwialiśmy piękne widoki.